• NL
  • EN

Onze zorgen over de sleepwet bleven hoog op de agenda

Our concerns about the dragnet surveillance act remained high on the agenda

In 2019 werd het wijzigingsvoorstel voor de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten gepresenteerd. De wijzigingen waren voornamelijk cosmetisch van aard. Hoewel de politieke bereidheid om aan dit dossier te werken laag is, zagen we mogelijkheden om enkele waarborgen in de wet te verbeteren. We hebben amendementen geschreven en bij verschillende partijen onder de aandacht gebracht. We verwachten dat het voorstel in 2020 door de Tweede en Eerste Kamer zal worden geleid. In de tussentijd zien we onze grootste zorgen over de wet weerspiegeld blijven in het publieke debat, in de discussies in de Tweede Kamer en in het werk van de toezichthouders. Hoewel de bulk interceptie bevoegdheid niet uit de wet is verdwenen of zal verdwijnen, zijn we trots op de manier waarop we van dit complexe dossier een publieke zaak hebben weten te maken. Het is voor het eerst dat er in Nederland een mainstream discussie was over hoe ver de overheid mag inbreken in het privédomein van burgers. Daarnaast is het veel acceptabeler geworden om kritiek te uiten op de diensten, een cultuurverandering die ons werk de komende jaren iets makkelijker zal maken.

The proposed amendments to the Intelligence and Security Services Act were presented in 2019. Unfortunately, the changes proposed were mainly cosmetic. Although there is limited political willingness to work on this dossier, we saw opportunities to improve some of the safeguards in the act, wrote amendments, and brought them to the attention of various parties. We expect the bill to be led through the House of Representatives and the Senate in 2020.

In the meantime, we continue to see our main concerns about the act reflected in public debate, discussions in the House of Representatives, and the work of the supervisory authorities. Although the bulk interception capabilities have and will not be stricken from the law, we are proud of the way in which we have managed to turn this complex issue into a public matter. This is the first mainstream discussion in the Netherlands about how far the government is allowed to intrude on citizens’ privacy. In addition, it has become much more acceptable to criticise the secret services, a culture change that will make our work a little easier in the years to come.